COVID-19 vaccinatie

Hoe werkt het?

Een coronavaccin zal ervoor zorgen dat ons afweersysteem het virus sneller herkent en beter kan doden. Door het vaccin maken we 'voorgeprogrammeerde' antilichamen en witte bloed cellen aan. Hierdoor krijgt het virus geen kans om ons lichaam te infecteren. Onderstaande afbeeldingen illustreert mooi hoe het corona-vaccin werkt. Met dank aan 'De Zuidpoort vzw' - www.deZuidpoortGent.be. KLIK op de afbeelding om te vergroten.

Je vind ook veel info op www.laatjevaccineren.be

Wat met de derde prik?

Mensen met een verminderd afweersysteem dienen nog een 3de prik te krijgen om een optimale bescherming te hebben tegen het coronavirus. Dit gaat om met mensen:

• met aangeboren afweerstoornissen

• met chronische nierdialyse

• met ontstekingsziekten die medicatie nemen om het immuunsysteem te onderdrukken (bv. ziekte van Crohn, reumatoïde artritis)

• die behandeld worden tegen kanker of die er afgelopen 3 jaar een behandeling kregen

• stamcel - en orgaantransplant patiënten, ook voor de ingreep

• HIV-patiënten waarvan het aantal CD4-cellen lager ligt dan 200 per mm³ bloed

Je wordt hiervoor automatisch opgeroepen.

Je kan ook zelf nakijken of je op de lijst staat via myhealthviewer of mijngezondheid. Indien je denkt ook in aanmerking te komen voor deze 3de prik, maar niet op de lijst staat, gelieve met ons contact op te nemen.

Opgelet! Deze derde prik is geen booster, maar maakt deel uit van de basisvaccinatie bij mensen met een gedaald afweersysteem.

Of en wanneer een booster nodig is voor de rest van de bevolking, is nog niet helemaal duidelijk.